Krkonosskerozhledy.cz

About us Media Photo gallery Contact
 

Informator

RSS Feed

Filters - click here to set them up

Go back

Go back

Czechs go for price promotions more and more

Czechs go for price promotions more and more

Klikněte pro zvětšení obrázku.

Publikováno: Čt 12.01.2023

Region: Celá ČR

Češi jdou po cenových akcích čím dál víc, spoléhají se přitom stále hlavně na papírové letáky

O cenové akce a letáky se zajímá 9 z 10 dospělých Čechů. Téměř tři čtvrtiny z nich chodí do obchodů cíleně kvůli zboží v akci. Polovina respondentů tvrdí, že podle letáků nakupuje nyní více než před rokem. 64 % preferuje papírové letáky, 36 % digitální (na internetu či v aplikaci). Nový výzkum „Leaflet Insight“ agentury Incomind se detailně zaměřil na akční letáky v segmentech FMCG, drogerií / parfumerií, lékáren, elektra, DIY a nábytku.

O tom, že Češi milují slevové akce, není pochyb. Potvrzují to výsledky právě dokončeného výzkumu „Leaflet Insight” výzkumné agentury Incomind. Ten cílil jen na lidi zajímající se o akce a současně i o akční letáky, nicméně takových je mezi dospělými Čechy 91 %.

31 % respondentů neváhá navštívit i více obchodů, jen aby pořídili zboží v akci. Dalších 42 % navštěvuje prodejny také cíleně kvůli promocím s tím, že zároveň nakoupí podle potřeby i další, nezlevněné zboží. Nadto 14 % dotázaných uvádí, že ačkoli nechodí po akcích cíleně, často nakoupí zboží impulzivně, jen proto, že zrovna je ve výhodné akci. Naopak jen 2 % respondentů deklarují, že zboží v akcích nakupují pouze výjimečně.

Zboží podle letáku nakoupí alespoň občas celkem 86 % respondentů. Přibližně ¼ se netají tím, že letákové akce přispívají k tomu, že jako zákazníci nejsou loajální a nakupují podle více různých letáků.

Letákové kampaně i v souvislosti s vývojem inflace v posledních měsících hrají při nákupech stále větší roli. 49 % respondentů uvádí, že podle letáku nakupují nyní výrazně či alespoň o něco více než tomu bylo před rokem. Na jednoho méně nakupujícího podle letáků (než před rokem) připadá 17 těch, kteří nyní nakupují podle letáků více.

Obchodní řetězce v současné době řeší otázku digitalizace letákových kampaní, tj. do jaké míry lze nahrazovat distribuci letáků kampaněmi komunikovanými prostřednictvím internetu a aplikací. Poměr preferencí papírového vs. digitálního letáku (ať už v aplikaci či na internetu), který je 64:36 % respondentů ve prospěch tištěného letáku, jasně ukazuje, že dominantní část zákazníků nyní není na odklon od distribuce tištěného letáku připravena. „Digitální podoba vítězí výhradně u nejmladší věkové kategorie do 29 let“, říká František Trunec z agentury Incomind. Přetrvávající oblibě se tištěné letáky těší mj. kvůli tomu, že jsou pro většinu respondentů přehlednější než digitalizované provedení.

Rozsáhlý výzkum „Leaflet Insight“ se věnoval i konkrétním letákům, jejich distribuci, využití k nákupům, hodnocení a dalším tématům. Podle využití k nákupům vítězí v segmentu FMCG Kaufland, přičemž čtveřici nejpoužívanějších letáků doplňují Lidl, Penny Market a Albert. Také v nepotravinářských segmentech jsou při nakupování nejvyužívanějšími letáky s vysokou intenzitou distribuce – Teta drogerie, Dr. Max a Jysk. V digitální podobě bodují kromě již zmíněných např. leták Datartu či magazín dm drogerie.

Z hodnocení vycházejí skvěle letáky či magazíny řetězců Lidl, Kaufland a dm drogerie. Velmi obstojně si také vedou řetězce Dr. Max, Jysk, Albert, Globus, Teta, BENU, Tesco a Expert Elektro. Z 9 hodnocených vlastností letáků je tou nejdůležitější spolehlivost, tj. reálná dostupnost zboží na prodejně. Právě v té se hodnocení letáků jednotlivých řetězců velmi liší.

 

Kontakt pro dotazy ke studii:

František Trunec

INCOMIND

M: +420 605 231 210

frantisek@incomind.cz

 

Go back

Map to articles - click to view information

We have chosen for you